Elolvadt a hó az Alföldön. A meteoblue-nak igaza lett végül, és áldom az eszem, hogy a vasárnapi meleg szobából végül is rábeszéltem magam a kiruccanásra. De erről már beszámoltam (http://cotime.blog.hu/2015/02/09/breaking_esett_a_ho_az_alfoldon)
A mai napon egy kis trükköt (ami nem is trükk, de minek nevezzem, ugye?) osztanék meg itt, hátha valakinek hasznos lesz.
Sötétben fényképezni azért sokszor kihívásokkal teli mondjuk úgy. Nincs esetleg állványunk, meg a vaku is csak a gépen van, - azt meg minden fotós tudja, hogy ritkán lehet jól használni a beépített vakut (mondjuk kicsit derítésre, árnyékok eltüntetéséhez) – tehát egy olyan szituációban vagyunk, mikor fényképeznénk, mert a hangulat adott de bajban vagyunk, mert az eredmény csak nem jön össze. Valami kicsit drámait, vagy ilyesmit szeretnénk plusz eszközök nélkül. Nos ekkor jöhet jól, ha agyunk hátsó részéből rögtön előugrik egy gép beállítás, amit rögtön meg is osztok, csak előbb húzom az időt egy fontos dologgal.
Ez pedig az objektív kérdése. Arra szeretnék kitérni igazából, hogy ez egy olyan eset, – vagy ez IS egy olyan eset –, mikor egy nagy fényerejű fix fókusztávolságú objektív használata elengedhetetlen. (Majd kitérek rá, hogy mi nehezíti, ha mondjuk 3,5, vagy 4 az objektív legtágabb rekeszértéke.) De nincs baj, mert mind a Canon, mind a Nikon objektív palettáján találunk olcsó 1,8-as objektíveket (és az új 20.000 ft-osYongnuo 50mm f 1,8-ról nem is beszéltem…). Ezek kiválóak ilyenkor. Személy szerint dx-en a 35mm-t jobban kedvelem, mint az 50mm-t, de ez ízlés kérdése. Mikor full frame-re váltottam, és a 35mm végre valóban annyi lett, na abba meg teljesen beleszerettem. De tényleg amelyik jól esik, azt kell választani. Használtan jó áron lehet hozzájutni ezekhez. És nagyon meghálálják a befektetést.
De vissza a topikhoz a beállítás: ISO 1600-3200, f 1,8, 1/15sec. Ebből látszik, hogy azért határon mozog a dolog, viszont épp ettől izgalmas (nekem).
És miért fontos az f 1,8, ha mondjuk van képstabilizálás a kit objektívben
A válasz egyszerű, mert ahhoz, hogy f 3,5-ön ugyanazt a fényértéket elérjük vagy az ISO-t kellene nagyon megemelni (mondjuk 6400-ra) vagy a záridőt ¼-ig levinni. ¼-en azonban nem csak maga a gép bemozdulása miatt lehet gond (ez 1/15-nél is az lehet!) hanem a téma bemozdulása miatt is. A téma ugyanis ember lesz. Az meg mozog állandóan. Beállított képnél ez nem akkora gond, de ha el akarunk kapni egy pillanatot, akkor igenis probléma.
Technikailag hasznos, ha a gép sorozatfelvételre van állítva és egyszerre kb. 3 képes sorozatokat készítünk. A háromból egy éles lesz. (általában…). A telefon fényereje pedig legyen maxon.
A technika után kis apróságok. Az ilyen képek akkor szépek, ha mondjuk az ég bele van komponálva a képbe. Ahhoz, hogy az ég ne legyen túl világos, a kékóra vége felé érdemes fényképezni (persze, ha nem terv alapján megy az ember valahova, akkor jó tudni, hogy kékóra vége felé lesz egy ilyen 20 perc, mikor ezt lehet alkalmazni.)
A képekről csak röviden írok. Az első kép Koszovóban készült 2014 elején, magyar katonák vannak rajta, egy koszovói városban, éppen pihenőt tartanak egy hídnál. Itt nem nagyon tudtam volna tervszerűen fényképezni, ilyenkor jó az 1,8, meg az 1/15-ös záridő.
A másik képen egy katona látszik, szintén Koszovóban, a járőrfeladat előtt a számítógépen dolgozik. Csak azért raktam ide, hogy látszódjon nem kizárólag okostelefon lehet a fényforrás.
Az utolsó előtti kép már a Balaton partján készült. Ez beállított kép, de jól látszik, hogy a színek milyen szépek az égen, ellentétben a z utolsó képpel, ahol a technika ugyanaz, de a hatás teljesen más, mert az ég nincs bele komponálva a képbe. Kevésbé látványos, legalábbis szerintem…
Remélem van olyan, akinek hasznos volt a poszt. Ha van képed, amit így készítettél küld el a facebook oldalunkra, hogy közzétehessük! És ha már arra jársz kedveld az oldalt!
Csak egy kattintás és nem maradsz le a következő posztokról.
Addig is: hajrá kifelé fotózni!